Omslagsillustration: Benthe Barnekov

Illustratoren og forfatteren

Denne bog er tænkt til inspiration og oplevelse.

Alle mennesker kender klovnen - hans rolle - hans gebærder og fagter.

Alle har set ham i cirkus eller i tv.

Her får man serveret klovnens historie, de kendteste klovnetyper. Tre verdensberømte klovner præsenteres, nemlig Charlie Rivel, Oleg Popov og Charlie Chaplin.

Men også en ny klovnetype omtales, og det handler om hospitalsklovnen.

Bagest i bogen er der opgaver til arbejdet med klovner i undervisningen.

Bogen er illustreret af kunstmaleren Benthe Barnekov. Alle illustrationer er reproduktioner af originale malerier.

Bogen henvender sig til den tværfaglige undervisning på folkeskolens mellemtrin.

Pris kr. 149,00.


Her følger borgens forord:

Byens festplads var et trækplaster

nogle gange om året.

 

Midt på sommeren var der

den årlige fest med ringridning

og alle mulige forlystelser

for både børn og voksne.

 

Det hele foregik i en atmosfære og lugt

af heste, slik, pølser, skydetelte,

tombolaer, dansetelte, karruseller, radiobiler,

mens alt gennemstrømmedes af musik, latter, hvin, råb

og – for det meste - glade stemmer.

Det hele varede tre-fire dage …

Årets glade forlystelse i provinsen –

ligesom Tivoli og Bakken er det for københavnerne.

 

Men så var der Cirkus.

Cirkus Benneweis, Cirkus Dannebrog,

Cirkus Schumann, Cirkus Arena

og hvad de hed alle sammen.

 

Hvad der var allerbedst var, når det om eftermiddagen

lykkedes at komme inden for indhegningen.

Man gik helt forsigtigt, vel vidende, at hvis man var til besvær,

så var det ud af vagten igen …

 

Men opførte man sig ordentligt,

kunne man stille og roligt gå og se på, hvad der skete,

medens artisterne forberedte sig

til aftenens forestilling.

Selv om de gik og snakkede afslappet med hinanden

eller skændtes vildt og inderligt,

så var det alligevel tydeligt, at de var spændte

på forestillingen.

For den måtte jo ikke kikse.

Alt skulle være på plads og i orden.

Linedanseren måtte ikke falde ned.

Jongløren skulle lykkes med sine kegler og ringe.

Rytteren og dressøren skulle få hestene til at gøre, hvad der var planlagt.

Løverne, tigrene og elefanterne var store dyr,

der helst skulle makke ret.


Det var før det blev forbudt med vilde dyr i cirkus.


Men man havde jo læst både det ene og det andet i aviserne.

En sådan forberedelse kræver koncentration.

 

Men der var mere end det.

Somme tider fik vi lov at fodre hestene, elefanterne, og søløverne.

Hvis der var løver eller tigre, var det forbudt område.

Men vi kunne da se dem gå hvileløst rundt i de alt for små bure.

Men også hestene var det en fornøjelse at se på.

Det var i det hele taget stort.

 

Så blev der måske piftet efter en, og man blev bedt om at gå et ærinde.

Og man gjorde det gerne.

Man løb uden protest til verdens ende og tilbage

blot for bagefter at få lov at være der.

 

Og så var der selvfølgelig klovnerne …

 

Dem så vi næsten aldrig forberede sig –

men de var forberedte.

Hold op, hvor vi skylder klovnerne meget.

Vi griner med dem, vi græder med dem,

vi oplever glæde, sorg, smerte, savn,

ærgrelse, fup, svindel, elegance - og musikalitet.

 

Når vi er i selskab med klovner

er én ting helt sikker: Der sker noget.

Det er vildskab og vanvid.

Det er gas og grin.

Det er masker og musik.

 

Vi møder dem i cirkus først og fremmest.

 

I manegen udfører de deres fjollede løjer.

Klovnerne optræder gerne flere sammen.

Ikke sjældent er de tre.

Den hvide klovn sammen med to August-klovner.

Og så går det over stok og sten og til alles store latter

med fjollerier og fumlerier, med gråd og grin,

med løjer og langkål og musikalitet.

Bænkeraderne ryster af publikums medleven og morskab.

 

Hvad var vel cirkus uden klovner?

Men det er ikke kun her, vi ser dem.

 

Også på film ser vi klovnerne.

I hvert fald i gamle film.

Tænk på den lille spasmager til

Charlie Chaplin, eller tænk på Buster Keaton,

ja selv Gøg og Gokke.

Vore egne danske Fy og Bi

ville vi vel også kalde klovner.

 

Klovner er overalt og hjælper med til,

at vi overkommer det svære i vores liv.

Det seneste er, at der på hospitalerne

bliver ansat hospitalsklovner,

som gør et stort stykke arbejde

for at opmuntre syge børn.

 

Det mærkelige ved klovnerne er jo

for det meste, at uanset den modgang,

de støder ind i, så synes de at have

overskud i forhold til det

sommetider meget svære: at leve livet.

 

Klovnerne har det som klumpe Dumpe,

man kan slå dem omkuld,

men de rejser sig altid igen –

eller man kan sige, som vi siger om Anders And:

Han kommer igen hver tirsdag –

uanset, hvad han mødte af modgang og problemer ugen før.

 

Også vores store humoristiske

tegner og forfatter, Storm P.

holdt meget af klovnen og vagabonden.

Og ofte ligner de hinanden så meget,

at man næsten kan forveksle dem.

 

Der er nu ikke noget at sige til,

at man kommer til det,

for vagabonden er jo også en klovn.

 

I denne bog kommer du hverken til

at møde Storm P’s vagabonder eller klovner –

men alle de andre klovner –

både cirkus-klovnerne og vagabonden over alle vagabonder,

som også er en klovn, nemlig Charlie Chaplin.

 

I en bog som denne er der ikke plads til det hele –

men vi håber, at det, der er givet plads til,

kan give dig en god oplevelse.

Både i tekster og i billeder.

 

 

God fornøjelse

Eiler Jensen &

Benthe Barnekov